Co je to za rádio - stavebnice?
Co je to za rádio - stavebnice?
Chystal jsem se, že budu zprovozňovat Teslu Vltava 406U, ale vypadá to, že uvnitř skříně je zcela něco jiného.
Na zadním deklu uvedeno Jiskra Pardubice ÚSVD. Ten dekl ale nevypadá úplně originál. Takže Jiskra může být zavádějící.
Je to bez jakéhokoliv štítku a ani na stupnici není logo Tesla.
Je tam síťové trafo a elektronky řady ECH, EBL...
Ale všechny spoje jsou zakápnuty červenou barvou, tak na stavebnici to zase úplně nevypadá.
Na zadním deklu uvedeno Jiskra Pardubice ÚSVD. Ten dekl ale nevypadá úplně originál. Takže Jiskra může být zavádějící.
Je to bez jakéhokoliv štítku a ani na stupnici není logo Tesla.
Je tam síťové trafo a elektronky řady ECH, EBL...
Ale všechny spoje jsou zakápnuty červenou barvou, tak na stavebnici to zase úplně nevypadá.
Re: Co je to za rádio - stavebnice?
Další foto.
Aha, stupnice je nějak upravená z něčeho jiného...
Aha, stupnice je nějak upravená z něčeho jiného...
Re: Co je to za rádio - stavebnice?
Zřejmě stavebnice Amata http://www.radiohistoria.sk/oldradio/ma ... id/0005598
Existovalo víc verzí.
Existovalo víc verzí.
Re: Co je to za rádio - stavebnice?
Zdravím, mohu poprosit i o foto přední strany rádia? Jestli jsou tam i ty tyčky. Já mám dvě Amáty a každá byla nějak zbastlená a schéma k tomu neznámé. Amáty mají obrovskou bednu, Vltava je celkem drobek proti tomu. Díky Honza.
P.S, Teď jsem kouknu lépe na první fotku a tam jsou trochu vidět tyčky s kuličkama.
P.S, Teď jsem kouknu lépe na první fotku a tam jsou trochu vidět tyčky s kuličkama.
Re: Co je to za rádio - stavebnice?
Ano,
skříň je s kuličkama.
Vypadá neupravovaná nějakým vrtáním do dřeva.
Hřídele od knoflíků na boku pasují do otvorů ve skříni.
To je mi záhadou. I ta barva na spojích. To by se s tím stavitel takto barvil?
Nevíte, které komponenty asi stavebnice mohla obvykle obsahovat při koupi?
Že by i šasi, kdy se počítalo, že pásne do Vltavy?
skříň je s kuličkama.
Vypadá neupravovaná nějakým vrtáním do dřeva.
Hřídele od knoflíků na boku pasují do otvorů ve skříni.
To je mi záhadou. I ta barva na spojích. To by se s tím stavitel takto barvil?
Nevíte, které komponenty asi stavebnice mohla obvykle obsahovat při koupi?
Že by i šasi, kdy se počítalo, že pásne do Vltavy?
-
- Příspěvky: 112
- Registrován: 31.01. 2020, 10:08
Re: Co je to za rádio - stavebnice?
V zásadě jste si mohl koupit jenom sešitek s návodem nebo celou stavebnici. Nevím jak po válce, ale před válkou některé firmy za drobný obolus tu stavebnici i sestavily a odnesl jste si celé rádio. Je možné, že existovaly i nějaké polosady, ale jistě to nevím. Nicméně originální šasi z Amaty, jak je na stránkách Radiohistria.sk by do bedny z Vltavy pasovalo velmi špatně. Pokud nebylo víc verzí. Bylo by zajímavé zjistit z jaké doby jsou použité součástky, protože si dovolím předpokládat, že skříňky z Vltavy se na trhu mohly objevit ve větším množství nejspíše až po konci její výroby.
Re: Co je to za rádio - stavebnice?
To hejnej: Díky za upřesnění, u mých Amát, vyždy bylo šasí dělané, nebo použité z něčeho jiného a přizpůsobeno té velké bedně a požadavkům. Šasí z Amáty by se hloubkou nevešlo do Vltavy, jak píše Martin. Já bych tipnul, že si to dělal někdo, kdo to uměl a měl možnosti, asi i to šasí by mohlo být dělané. Třeba to byl někdo, kdo byl zvyklý z práce zakapávat barvou spoje i ta úhlednost je zajímavá. Asi nějaký perfekcionista
Re: Co je to za rádio - stavebnice?
Asi je to dělané, ale opravdu nějakým perfekcionistou jak zmíněno výše.
Barva na spojích mě mate, ale pro amatéra zas hovoří až moc perfektní uspořádání součástek a ohyby vodičů do pravých úhlů.
To jsem u výrobků Tesla a jiných nikdy neviděl.
Barva na spojích mě mate, ale pro amatéra zas hovoří až moc perfektní uspořádání součástek a ohyby vodičů do pravých úhlů.
To jsem u výrobků Tesla a jiných nikdy neviděl.
-
- Příspěvky: 248
- Registrován: 30.06. 2013, 20:41
- Bydliště: Very Stupid District (hned vedle okresu Postřižiny)
Re: Co je to za rádio - stavebnice?
Řekl bych, že to šasi je jednoúčelové, navržené a zhotovené přímo pro tento přístroj. Všimněte si, že v něm nejsou žádné zbytečné otvory. Musel to dělat někdo, kdo měl přístup k profesionálním technologiím, i když ne zase tak moc. Ohýbačka plechu byla asi samozřejmostí, hranaté otvory v šasi vypadají jako lisované, nikoliv vypilovávané, objímky elektronek jsou nýtovány dutými mosaznými nýty (zkuste tohle udělat doma, jak dopadnete), pertinaxový panýlek zdířek je upevněn capkami vyčnívajícími přímo z šasi. To svědčí pro profesionální výrobek. Na druhé straně, plech šasi není zinkován, ale nastříkán tmavě šedou barvou, takže autor zřejmě neměl přístup ke galvanovně.
Podle mého by to klidně mohl být výrobek nebo stavebnice družstva Jiskra Pardubice, anebo někdo si to rádio udělal v tom družstvu domů jako melouch. Dnes těžko říci. Kdyby se našly další podobné kusy, napovědělo by to víc.
Podle mého by to klidně mohl být výrobek nebo stavebnice družstva Jiskra Pardubice, anebo někdo si to rádio udělal v tom družstvu domů jako melouch. Dnes těžko říci. Kdyby se našly další podobné kusy, napovědělo by to víc.
Re: Co je to za rádio - stavebnice?
Luštil jsem, čeho se chytnout, zda bych se nedopátral nějakého schema.
Sada vstupních cívek, jestli jsem to přečetl dobře vypadá na označení PK 050 18 a sada oscilátorová PK 050 17.
Edit:
ty civkove soupravy vypadaji hodne podobne jako na foto u AMATA (ver.2).
Ale schema k AMATA (ver.2) jsem na internetu zatim nenasel.
Sada vstupních cívek, jestli jsem to přečetl dobře vypadá na označení PK 050 18 a sada oscilátorová PK 050 17.
Edit:
ty civkove soupravy vypadaji hodne podobne jako na foto u AMATA (ver.2).
Ale schema k AMATA (ver.2) jsem na internetu zatim nenasel.