Tesla 406U Vltava
Tesla 406U Vltava
Kamarád mně věnoval toto pěkné rádio získané loni někde na burze . Vzhledem k trápení s Pionýrem a brumem mám nyní bezprostřední možnost porovnat výsledky snažení konstruktérů v návrhu obvodů předpětí , detekce , avc a žhavení.
Skříň je celkem zachovalá až na mnoho drobných ranek a škrábanců a ne neobvyklé kolečko z přelitého květináče na vrchní ploše .Chybí všechny elektronky, dle stavu patic byly vytaženy před prodejem rádia a asi prodány zvlášť .
Chybí lanko a pérko pohonu ukazatele ladění , ve skříni nebylo . Chybí čudlík aretace západky vlnového přepínače
( vyroben pilným pilováním ze šroubku M2,5 a dvou matiček ). Chybí knoflík hlasitosti, nahrazen nějakým samodomo vytočeným ze silonu. Prakticky všechny asfaltové kondy jsou vyteklé, použity při nějaké opravě tři již dnes prasklé "hovňáky", vyměním všechny. Podstatná závada byla na výst. trafu. První měření ukázalo odpor primáru cca 800 Ohmů , po proletování oček klesl na cca 400 Ohmů , má být kolem 150 Ohmů . Po dalším proletování už byl primár přerušen. Trafo ohřáto na cca 60 st.C a rozevřen poslední textilní obal na straně oček primáru . Impregnační asfalt je měkký, ale neteče, takže se s tím dá pracovat. Pod tím je ještě vrstva ze silnějšího papíru , je třeba ji velmi opatrně podebrat , rozříznout a vyhnout ke krajům. Vodič primáru je pod tím , průměr odhaduji 0,12-0,15 mm ,vrchní vrstva končí u oček. Uhnilý konec jsem nenašel , někde se rozpustil v tom asfaltu . Očištěno tech. benzínem , podebrán jehlou poslední závit a v půlce rozstřižen a odizolován , při pohledu na tráfko ze strany oček primáru je směr vinutí k druhému konci vpravo. Napájen vodič k očku, zaizolováno izol.papírem včetně druhého již nepotřebného konce vinutí , aby nevznikl závit nakrátko , po nahřání
vrácen odchlíplý papír a text. obal. a prolakováno synt.lakem S1002 ( má podobné velmi dobré izolační vlastnosti
jako impregn. synt. izol.lak) . Vinutí má odpor po opravě 148 Ohmů a trafo je funkční.
Potenciometr hlasitosti nepohyblivý a vypínač sítě nespíná. Ladící kondenzátor drhne , plechy zohýbány, někdo zřejmě kdysi rádio "dolaďoval" bez vyjmutí šasi a ono tam moc vidět není .
Takže práce bude dost, viz obrázky, i když to není moc vidět.
Skříň je celkem zachovalá až na mnoho drobných ranek a škrábanců a ne neobvyklé kolečko z přelitého květináče na vrchní ploše .Chybí všechny elektronky, dle stavu patic byly vytaženy před prodejem rádia a asi prodány zvlášť .
Chybí lanko a pérko pohonu ukazatele ladění , ve skříni nebylo . Chybí čudlík aretace západky vlnového přepínače
( vyroben pilným pilováním ze šroubku M2,5 a dvou matiček ). Chybí knoflík hlasitosti, nahrazen nějakým samodomo vytočeným ze silonu. Prakticky všechny asfaltové kondy jsou vyteklé, použity při nějaké opravě tři již dnes prasklé "hovňáky", vyměním všechny. Podstatná závada byla na výst. trafu. První měření ukázalo odpor primáru cca 800 Ohmů , po proletování oček klesl na cca 400 Ohmů , má být kolem 150 Ohmů . Po dalším proletování už byl primár přerušen. Trafo ohřáto na cca 60 st.C a rozevřen poslední textilní obal na straně oček primáru . Impregnační asfalt je měkký, ale neteče, takže se s tím dá pracovat. Pod tím je ještě vrstva ze silnějšího papíru , je třeba ji velmi opatrně podebrat , rozříznout a vyhnout ke krajům. Vodič primáru je pod tím , průměr odhaduji 0,12-0,15 mm ,vrchní vrstva končí u oček. Uhnilý konec jsem nenašel , někde se rozpustil v tom asfaltu . Očištěno tech. benzínem , podebrán jehlou poslední závit a v půlce rozstřižen a odizolován , při pohledu na tráfko ze strany oček primáru je směr vinutí k druhému konci vpravo. Napájen vodič k očku, zaizolováno izol.papírem včetně druhého již nepotřebného konce vinutí , aby nevznikl závit nakrátko , po nahřání
vrácen odchlíplý papír a text. obal. a prolakováno synt.lakem S1002 ( má podobné velmi dobré izolační vlastnosti
jako impregn. synt. izol.lak) . Vinutí má odpor po opravě 148 Ohmů a trafo je funkční.
Potenciometr hlasitosti nepohyblivý a vypínač sítě nespíná. Ladící kondenzátor drhne , plechy zohýbány, někdo zřejmě kdysi rádio "dolaďoval" bez vyjmutí šasi a ono tam moc vidět není .
Takže práce bude dost, viz obrázky, i když to není moc vidět.
-
- Příspěvky: 111
- Registrován: 31.01. 2020, 10:08
Re: Tesla 406U Vltava
Jednu Vltavu navíc mám. Minimálně šasi bude v mnohem lepším stavu než to Vaše.
Re: Tesla 406U Vltava
Děkuji za nabídku, ale myslím, že to postupně zprovozním - rád se šťourám v pokažených věcech .
Re: Tesla 406U Vltava
Šasi opraveno ,oživeno, sladěno a je plně funkční. Vyměněny všechny svitky , jeden odpor, několik drátů s rozpadající se gumovou izolací , doplněno lanko a pérko náhonu ukazatele, pro jistotu vyměněna i roztřepená šňůrka náhonu ladění. Odlit chybějící knoflík hlasitosti/vypínače/clony . Laděné obvody mf byly v pořádku, trošku ujeté od žádaných 452 kHz , oba rozsahy KV také, u SV a DV jsem musel poladit jádra vstupního obvodu . I když se to podle předpisu ladit nemá, nešlo to jen odvin.kondenzátorem doladit . Ladí se to zhora šasi skrz KV vstupní cívku na DV a zespodu SV ( je nutné rozpájet, rozehnout a znovu zapájet kontakty spodku cívky, které brání přístupu k jádru) .
Protože jsem od práce hodně odbíhal k jiným povinnostem, vyrobil jsem si závadu , a to opomenutí zapájení kostry ladícího kondenzátoru . Kondenzátor jsem měl venku kvůli očistě a hlavně srovnání plechů a trošku souběhu. Závada se projevovala při ladění jako škrtající plechy kondu rámusem a pazvuky. No stane se . Dost velký problémjsem měl ze žárovkami 6V/0,3A - nově koupené v nejmenovaném obchodě v Ostravě , zřejmě čínské, mají tak obrovský rozptyl parametrů , že jsem sotva vybral dvě podobné ( shodné neexistují) . Problém se projevoval tak,že jedna žárovka svítila a druhá téměř ne, i když jsou zapojeny v sérii . Prostě šmejdy.
Co se týče brumu , tak ten není , ani při stažené hlasitosti, ani jindy . Je pravda, že jsem kondenzátor mezi
jedcem potenciometru a g1 nf triody odstínil, tak jak to je i řady jiných Tesla rádií . Bez toho stínění je tam velmi slabý brum slyšitelný při malých hlasitostech.
Tak ještě upravit tu bednu a snad bude hotovo.
Protože jsem od práce hodně odbíhal k jiným povinnostem, vyrobil jsem si závadu , a to opomenutí zapájení kostry ladícího kondenzátoru . Kondenzátor jsem měl venku kvůli očistě a hlavně srovnání plechů a trošku souběhu. Závada se projevovala při ladění jako škrtající plechy kondu rámusem a pazvuky. No stane se . Dost velký problémjsem měl ze žárovkami 6V/0,3A - nově koupené v nejmenovaném obchodě v Ostravě , zřejmě čínské, mají tak obrovský rozptyl parametrů , že jsem sotva vybral dvě podobné ( shodné neexistují) . Problém se projevoval tak,že jedna žárovka svítila a druhá téměř ne, i když jsou zapojeny v sérii . Prostě šmejdy.
Co se týče brumu , tak ten není , ani při stažené hlasitosti, ani jindy . Je pravda, že jsem kondenzátor mezi
jedcem potenciometru a g1 nf triody odstínil, tak jak to je i řady jiných Tesla rádií . Bez toho stínění je tam velmi slabý brum slyšitelný při malých hlasitostech.
Tak ještě upravit tu bednu a snad bude hotovo.
Re: Tesla 406U Vltava
Tak pro mě hotovo, skříň vyčištěna a "vylepšena" lihem, tmelem a voskem viz obrázky . V průběhu záběhu ještě zkolabovala UY1N , začalo to v ní prskat . Nakonec přestala fungovat úplně , přerušil se vývod anody uvnitř baňky na pin 3 . Nechtěl jsem ji hned vyhodit, měla přes 100 % a moc jich už nemám. Sundal jsem po odmočení sokl a zjistil, že ačkoliv má lampa jen 4 přívody ( 2xf, a, k), pominuli propojku pinů 2 a 6 drátkem v patici , drátků z baňky vede 5 a jeden z nich byl nezapojen , o něco kratší a necínovaný. Měřením zjištěno, že i tento vývod je vývod anody z druhé fyzické poloviny diody, původně zřejmě propojený uvnitř s prvním vývodem anody a upálený . Pin 5 ( má být propojen s pinem 8 ) připojen nebyl . Po nastavení drátků , zapájení, zalepení a proměření elektronka opět funguje .