Zajímavý je ale, že hned na první pokus se konstruktérům povedlo zkonstruovat při jednoduchosti spolehlivý a velmi slušně fungující přístroj. Zvláště to vyniká s tím co se vyrábělo následně. Teď jsem renovoval Oravskýho Štandarta a Marínu a upřímně řečeno jsem z nich mírně znechucenej.
Dovolím si malé zhodnocení funkčních parametrů telek které jsem renovoval a poté provozoval. Jedná se tedy o provoz přes STB a RF modulátor. Výhody lepší vstupní citlivosti a odolnosti synchronizace vůči poruchám se tedy příliš neuplatní.
O T4001/2 je to toho dost. Kromě problémů se zvukovou mezifrekvencí funguje zcela spolehlivě a stabilně. Po prvotním nastavení není třeba dalších manipulací. Kvalita obrazu, zejména když je přestavená na větší obrazovku je poměrně slušná, mj. i díky obnoviteli stejnosměrné složky obrazového signálu.
Akvarel:
Poměrně slušně fungující telka s velmi slušným obrazem. Stabilita synchronizace slušná. Po zapnutí bezchybně naběhne a šlape tak dlouho jak je potřeba. Výraznější slabina je to, že je zcela přerušenej přenos stejnosměrný složky obrazového signálu. Proto výslednej dojem z kvality obrazu je horší, než u T4001 s větší obrazovkou.
Mánes:
Jednoduchá telka a v porovnání s Akvarelem funguje o něco hůře. Oscilátor není příliš stabilní a s ohříváním telky je třeba ho dolaďovat. A řádkovej rozklad taky není žádná hitparáda. Oravan a Kriváň je to samý v bledě modrým...
Astra:
Velmi kvalitní skříň. A když funguje, tak velmi slušný obraz i zvuk. Jen je poddimenzovaný řádkový rozklad. Účinnostní napětí postupně klesá a obrazovka zhasne. Dělal jsem dva kusy, oba se chovají stejně a na příčinu jsem nepřišel a to jsem zkusil snad vše.
Ametyst:
Tato telka je podle mě špička. Ve své době to muselo být něco. Výborná kvalita obrazu, stabilní oscilátor i synchronizace. Dělal jsem asi 5 kusů této telky a všechny po renovaci fungují výborně. Jeden kus s obrazovkou zn. Valvo běžně používám a mj. slouží jako etalon pro porovnávání jiných telek.
Carmen:
Varianta poruchového Azurita po renovaci a doporučené úpravě řádkového stupně funguje slušně. Jen nechápu když už Oravští použily jako vzor Ametysta, tak proč z něj nezachovali jeho skvělý kanálový volič. Místo toho použily kanálový volič z Kriváně s jeho nestabilním oscilátorem.
Štandart, Marína:
Když už je na plošných spojích, tak jsem čekal, že zapojení bude vypiplaný, ale bohužel. Zapojení videozesilovače je nedotažený, hlavně regulace kontrastu v anodovém obvodu elektronky. Nechápu, že takto fungující televizory vůbec mohli pustit na trh. Za svislými liniemi jsou silné chvosty - špatný přenos nízkých frekvencí. Po montáži potenciometru kontrastu s odbočkou 25K/F a zapojení kompenzací podle Maríny se situace zlepšila, ale chvosty byly trochu stále. Až zapojení kompenzací podle Dajány kvalitu obrazu přiblížilo Ametystu. Jen i při dostatečně silným signálu kdy i AVC začíná přivírat VF zesilovač v kanálovým voliči je v obraze stále patrný šum a to u obou telek.
Štandart navíc vůbec nepřenáší stejnosměrnou složku obrazového signálu, což v té době muselo působit až kuriózně.
Oba televizory co mám navíc trpí tím, že v průběhu provozu si stále po nepatrných krůčcích přidávají kontrast. Na příčinu jsem nepřišel. Hodnoty napájecích napětí i v obvodu AVC jsou stabilní, přesto kontrast plíživě roste. Navíc kvalita plošných spojů za moc nestojí. U štandarta ještě ujde, ale Marína je už přizpůsobená pro pájení cínovou vlnou a tam je jeho kvalita zoufalá. Stačí třeba jen narovnat origo zapájený 1W odpor a plošný spoj se odlepí od desky.
Tady fotky monoskopu na T4001A s větší obrazovkou. Na obrázky jde kliknout a zvětšit: