Tesla 527A Melódia
Tesla 527A Melódia
Přidám ještě pár fotek po vyjmutí šasi a opadaných dřevěných částí. Zatím přeměřen síťový transformátor ( vyjmutý
ze šasi) . Funkčně je v pořádku , izolační odpory mezi vinutími navzájem i kostrou po vyčistění a vysušení jsou
kolem 120MOhm s výjimkou izolačního odporu vinutí sekundáru 200V proti kostře , kde je to asi 11 MOhm . Měřeno
PU311 500V DC . Trošku větší je proud primáru naprázdno , cca 120mA při 220 V . Po dvou hodinách provozu napázdno je ale trafo skoro studené, takže závit nakrátko tam zřejmě není a jde asi o mizerné trafoplechy
s větší měrnou ztrátou. Nepříjemný je stav brokátu - sežrán plísní , rozpadá se . Tak takovou látku asi neseženu, sháním dobrovolnici, která by dokázala ty kosočtverce na vhodnou jednobarevnou látku vyšít , zatím však marně .
Proč to vlastně chci zachránit , když nedávno bylo lepší na Aukro za 140,- Kč ? Jednak mě to baví , jednak to má
vkv díl , což v souvislosti s vypnutím am vysílačů v ČR příští rok jej činí zajimavým , aspoň kousek pásma CCIR snad naladit půjde . " Mrtvoly" do vitríny nemám rád .
ze šasi) . Funkčně je v pořádku , izolační odpory mezi vinutími navzájem i kostrou po vyčistění a vysušení jsou
kolem 120MOhm s výjimkou izolačního odporu vinutí sekundáru 200V proti kostře , kde je to asi 11 MOhm . Měřeno
PU311 500V DC . Trošku větší je proud primáru naprázdno , cca 120mA při 220 V . Po dvou hodinách provozu napázdno je ale trafo skoro studené, takže závit nakrátko tam zřejmě není a jde asi o mizerné trafoplechy
s větší měrnou ztrátou. Nepříjemný je stav brokátu - sežrán plísní , rozpadá se . Tak takovou látku asi neseženu, sháním dobrovolnici, která by dokázala ty kosočtverce na vhodnou jednobarevnou látku vyšít , zatím však marně .
Proč to vlastně chci zachránit , když nedávno bylo lepší na Aukro za 140,- Kč ? Jednak mě to baví , jednak to má
vkv díl , což v souvislosti s vypnutím am vysílačů v ČR příští rok jej činí zajimavým , aspoň kousek pásma CCIR snad naladit půjde . " Mrtvoly" do vitríny nemám rád .
Re: Tesla 527A Melódia
Iniciativě se meze nekladou, ale tohle je opravdu leda na oheň. Čas potřebný na opravu takového vraku je lepší investovat do něčeho vzácnějšího, než je Melódia.
Re: Tesla 527A Melódia
Já bych tu bedýnku a brokát spíš řešil nákupem třeba tohoto : https://aukro.cz/tesla-527a-melodia-6969079112
a možná i to šasi bude lepší.
a možná i to šasi bude lepší.
Re: Tesla 527A Melódia
Určitě máte všichni pravdu , já to beru trošku jinak : Každý takový přístroj má svoji historii , sám jsem pracoval řadu let v Tesle a tak vidím ty lidi od vývoje přes zkušebnu , technologii, nástrojárnu, výrobu atd. , jak se snažili
( a většinou úspěšně v daných podmínkách) něco vymyslet a realizovat a do každé té skříně vložili kus svého já . A to já ničit nechci , právě naopak .
( a většinou úspěšně v daných podmínkách) něco vymyslet a realizovat a do každé té skříně vložili kus svého já . A to já ničit nechci , právě naopak .
Re: Tesla 527A Melódia
Pokud se vám na to dostává člověkohodin a máte na to chuť, proč ne... Těch rádií je ale pořád všude tolik, že kdyby měl člověk zachraňovat každý vrak, co se k němu dostane, přišel by o veškerý zbývající čas a prostor.
-
- Příspěvky: 112
- Registrován: 31.01. 2020, 10:08
Re: Tesla 527A Melódia
Tak třeba chce zjistit, co všechno ještě lze. Taky jsem takový býval, dnes už na to kašlu a vrak raději pošlu dál neb doba se krátí a netřeba jí plýtvat na zbytečnosti. Nicméně Melódia zase není tak úplná plíva, jsou horší typy, kterých je i po letech jak kobylek.
Re: Tesla 527A Melódia
Tak během týdne skříň očištěna po částech slepena , včetně odchlípnutých částí dýhy. Při odstraňování zbytků laku
zjištěno šikovně nějakou barvou pod lakem zamaskované probroušení dýhy dole na obou oblých rozích . No nevím, budu-li při nápravě tak šikovný .
Větší problém je na šasi , jsou zuhelnatělé některé odpory v napájení, což svědčí o nějakých větších zkratech. Kontrolováno výstupní trafo , bylo někým vyměněno za ruské poměrně robustní, nicméně na Ia ss
15mA (primár 4900 záv., 1200 Ohm, 47H) , které samozřejmě ten proud PL82 nevydrželo a primár přehořel.
Trafo je bez odbočky na rozdíl od originálu. Takže opravář to celé nějak přepojil , asi i v důsledku vady elektrostat. repra ARZ201 , o čemž svědčí svazek pospojovaných drátů za trafem v elektrikářské izolačce včetně některých s volnými konci (?). Vlnový přepínač jsem mechanicky rozhýbal , ale kontakty všechny spínat nebudou , je to silně
zarostlé nánosy bůhví čeho.
Chtěl bych kolegy poprosit, zda nemá někdo servisák k tomuto rádiu , vzhledem k výše uvedeným problémům by mně hodně času uspořily výkresy součástek a spojů na a pod šasi. Na internetu jsem to nenašel, snad je na Radiohistorie.sk, odkud však stáhnout nejde . Díky předem za ochotu , mail bych poslal přes SZ .
zjištěno šikovně nějakou barvou pod lakem zamaskované probroušení dýhy dole na obou oblých rozích . No nevím, budu-li při nápravě tak šikovný .
Větší problém je na šasi , jsou zuhelnatělé některé odpory v napájení, což svědčí o nějakých větších zkratech. Kontrolováno výstupní trafo , bylo někým vyměněno za ruské poměrně robustní, nicméně na Ia ss
15mA (primár 4900 záv., 1200 Ohm, 47H) , které samozřejmě ten proud PL82 nevydrželo a primár přehořel.
Trafo je bez odbočky na rozdíl od originálu. Takže opravář to celé nějak přepojil , asi i v důsledku vady elektrostat. repra ARZ201 , o čemž svědčí svazek pospojovaných drátů za trafem v elektrikářské izolačce včetně některých s volnými konci (?). Vlnový přepínač jsem mechanicky rozhýbal , ale kontakty všechny spínat nebudou , je to silně
zarostlé nánosy bůhví čeho.
Chtěl bych kolegy poprosit, zda nemá někdo servisák k tomuto rádiu , vzhledem k výše uvedeným problémům by mně hodně času uspořily výkresy součástek a spojů na a pod šasi. Na internetu jsem to nenašel, snad je na Radiohistorie.sk, odkud však stáhnout nejde . Díky předem za ochotu , mail bych poslal přes SZ .
Re: Tesla 527A Melódia
Děkuji jednomu ze zde zapojených kolegů za poskytnutí servisního návodu . I tak s tím po chvilkách silně bojuji ,
zdaleka ne vše pod šasi souhlasí s výkresy . Nf a mf am zesilovač jsou zprovozněny , nicméně oscilátor am a vstupy
am moc ne, oscilátor na KV nechce kmitat, i když je ECH81 dobrá a všechny součástky kolem také , a na SV a DV nejdou sladit vstupní obvody , s bídou naladím na feritku ČRO2 na SV , jakmile připojím na anténu kus drátu , signál bůhví proč zmizí ( ???) . Vstupní jednotka VKV zatím nevyzkoušena , byl v ní dvojitý zkrat ( + na svorkách a uvnitř jedna keramika chvílemi proražená , bral jsem to pak už zkušebně PU311 500V, protože ten kond se při 100V prorážel asi podle počasí ) na kostru a vyhořelé odpory v napájení. Vyměnit ten kond byl problém, pájení ve vnitřním rohu krabice už pistolkou nejde a dostat se tam s větší páječkou a nezničit přitom ten nový kond ......
Teď dorazí vnoučata, tak holt budou chvíli jiné problémy .
zdaleka ne vše pod šasi souhlasí s výkresy . Nf a mf am zesilovač jsou zprovozněny , nicméně oscilátor am a vstupy
am moc ne, oscilátor na KV nechce kmitat, i když je ECH81 dobrá a všechny součástky kolem také , a na SV a DV nejdou sladit vstupní obvody , s bídou naladím na feritku ČRO2 na SV , jakmile připojím na anténu kus drátu , signál bůhví proč zmizí ( ???) . Vstupní jednotka VKV zatím nevyzkoušena , byl v ní dvojitý zkrat ( + na svorkách a uvnitř jedna keramika chvílemi proražená , bral jsem to pak už zkušebně PU311 500V, protože ten kond se při 100V prorážel asi podle počasí ) na kostru a vyhořelé odpory v napájení. Vyměnit ten kond byl problém, pájení ve vnitřním rohu krabice už pistolkou nejde a dostat se tam s větší páječkou a nezničit přitom ten nový kond ......
Teď dorazí vnoučata, tak holt budou chvíli jiné problémy .
Re: Tesla 527A Melódia
Po chvilkách mezi výlety s vnoučaty zjištěn na vkv části vadný poměrový detektor ( užrané drátky vinutí navíc zapatlané ztvrdlým asfaltem , nejsem schopen bez navíjecího předpisu identifikovat či převinout správné konce),
oscilátor ve vst. jednotce nekmitá ( poškozené vazební vinutí a podivně se chovající keram.kondy ) , v am části zkoušena úplně nová ECH81, KV2 stále nekmitá, zřejmě vady v cívce , neb kond tam kromě hrníčku žádný není ,
skříň a ozvučnice čeká na montáž , až bude šasi . No někde jsem psal, že mě to baví , dávat dohromady vraky ,
tak už to pomalu přestává .... .
oscilátor ve vst. jednotce nekmitá ( poškozené vazební vinutí a podivně se chovající keram.kondy ) , v am části zkoušena úplně nová ECH81, KV2 stále nekmitá, zřejmě vady v cívce , neb kond tam kromě hrníčku žádný není ,
skříň a ozvučnice čeká na montáž , až bude šasi . No někde jsem psal, že mě to baví , dávat dohromady vraky ,
tak už to pomalu přestává .... .
Re: Tesla 527A Melódia
Tak to se ani nedivím Jak psali ostatní, není to tak vzácné rádio, aby si zasloužilo takovou péči a nervy. To není nic ve zlém