Tesla 536A TESLATON
Tesla 536A TESLATON
Ahojte, opravoval som už dávnejšie rádio teslaton 536A. (komplet repas). Po zapnutí hrá super a postupne sa znižuje "samovolne" hlasitosť až úplne zanikne. koncová elektónka ECL 86 páli o poznanie viac ako ostatné. Premeral som teda všetko na doske koncového zosilňovača. a nezistil som nič.... tak som vymenil väzobny kondenzátor preistotu znova aj ked som nič nezistil a nič sa nezmenilo. Potom som zistil že po zapnutí je na pine č. 8 (riadiaca mriežka ) napätie asi 4V a všetko hrá OK , napätie pomaly stúpa až na 12 V a od 10V po 12V sa už začína strácať hlasitosť. Napätia sedia cca. piny . 9-260V , 6-83V , 3- 214V. Tieto napätia sa nemenia. To napätie mi vzrastie aj keď úplne odpojím vstup do dosky zosilňovača. tak som urobil taký pokus že som rezistorom znížil žeraviace napätie z 6,25V na 5,5V iba pre túto elektrónku (ECL86) a vtedy mi napätie vzrastie tak na cca 9V a rádio hrá. Ešte plánujem vymeniť úplne všetky rezistory aj keď sú po meraní OK, ale ešte čakám na kuriera . Mohla by byť tá elektrónka vadná? Že na nej samovoľne narastá prúd ? už sa vám také niečo stalo? Inak ak zrazím napätie zmenou R212 (M82) na M15 napríklad tak sa hlasitosť zvýši lebo zrazím napätie na 8mičke pod 10V. Ešte som sa stýmto nikde nestretol tak potrebujem radu od skúsenejších.
Re: Tesla 536A TESLATON
Na řídící mřížce žádný kladný napětí nemá co dělat. Pokud je vazební kondik a svodový odpor v pořádku, tak patrně elektronka nasazuje mřížkovou emisí. Jaké je napětí na katodě? Také roste se zvyšujícím napětím na mřížce?
-
- Příspěvky: 112
- Registrován: 31.01. 2020, 10:08
Re: Tesla 536A TESLATON
Nejčastěji se vyskytující ECL86 v našich končinách jsou polské a ty trpí mnoha nectnostmi, prostě nejsou žádná sláva. Zkuste, jak píše kolega, sehnat jinou, sem tam se objeví Tesla nebo Tungsram. Ta mřížková emise by to mohla být.
Re: Tesla 536A TESLATON
Ahojte je mi to jasne ze tam nema co robit. Ostatne napätia to drzi a nelietaju ani o volt. Prave aom vymenil vsetko znova a vysledok rovnaky, po zapnuti to lezie pomalicky hore a novinka po poklepani na elektronku spadne na +0,8 az +1,4V podla nalady. Ked som odppjil R215 tak ze zostal samotny pin 8 tak aj tak tam zacne napätie narastat pomalicky viac a viac. Dostudujem mriezkovu emisiu este sa mi to vzivote nestalo. Elektronku mi jeden pan posle od Opocna jeden pan. Vymenim ked pride a dam vediet.
Re: Tesla 536A TESLATON
Myslím, že asi špatně měříš. Líta-li napětí na g1 koncové pentody od 4V do 12V(??) , musí se měnit i napětí na
její anodě . Je-li to napětí na g1 opravdu kladné, nemůže rádio hrát, protože bude pravděpodobně hořet , aspoň
výstupák v důsledku nadproudu.
Doporučuji zkontrolovat odpory v obvodu g1 a též izolaci g1 v patici oproti ostatním obvodům kolem. Předpětí koncové elektronky vzniká na katodovém odporu R213 . Měř napětí na něm a ne na g1 , měřák to může na g1
ovlivnit. Zkontroluj též elyt blokující R213, nemá-li velký svod. A hlavně - zjisti skutečnou polaritu napětí na g1
proti zemi, kladné napětí je buď blbost nebo vážná závada v obvodech nebo v elektronce . Na g1 musí být napětí záporné proti zemi .
její anodě . Je-li to napětí na g1 opravdu kladné, nemůže rádio hrát, protože bude pravděpodobně hořet , aspoň
výstupák v důsledku nadproudu.
Doporučuji zkontrolovat odpory v obvodu g1 a též izolaci g1 v patici oproti ostatním obvodům kolem. Předpětí koncové elektronky vzniká na katodovém odporu R213 . Měř napětí na něm a ne na g1 , měřák to může na g1
ovlivnit. Zkontroluj též elyt blokující R213, nemá-li velký svod. A hlavně - zjisti skutečnou polaritu napětí na g1
proti zemi, kladné napětí je buď blbost nebo vážná závada v obvodech nebo v elektronce . Na g1 musí být napětí záporné proti zemi .
Re: Tesla 536A TESLATON
Odpor v katodě bývá dost často přerušený nebo za provozu zvyšuje svůj odpor, což může být kromě všeho co již bylo napsáno výše i zde, je jen uhlíkový, na 0,5W stejně jako u přijímačů Poézia apod.
Re: Tesla 536A TESLATON
Takže som vymenil väzobne kondenzatory 2x a dokonca aj za iný typ a výsledok úplne rovnaký. odpor R212 aj R215 a výsledok rovnaký, vymenil som bezrozmyslu všetky odpory na doske a výsledok rovnaký. záporné napätie na mriežke proste nieje a čím dlkšie je rádio v prevádzke tým väčšie stúpa to pomaličky cca od 4V do 12V vtedy sa už stráca aj hlasitosť, elektrónka páli. vymenil som R212 z hodnoty M82 na M15 napatie klesne na cca 6V a vyzerá to že je všetko vporiadku ale elektrónka páli a normálne to nieje. Anódové napätia drží +- 0,5V , Takže som už na nervy . ešte som drátikom premostil všetky uzemňovacie (- pól) nity, lebo tam je to tak že v každom rohu je nit a ten je aj uzemnenie a nieje prepojené plošným spojom. po skúsenosti s TV ametyst som vymenil aj päticu elektrónky. Jediný pozorovateľný jav na ktorý som prišiel je že ak poklepávam po dne elektrónky alebo po plošnom spoji napätie klesá nie na záporné ale dostane sa na hodnotu 0,06 a potom sa samovolne vyšplhá na 1,6V a tam zostane. po vypnutí a zapnutí sa to opakuje 4V a viac , poklepem a ide dole. Dnes idem kúpiť "TESLA SONATA 1016A" tam je ECL86 tak skúsim čo sa stane. Takto dlho som sa s koncovým stupňom ešte nebabral
Keď som opravoval Teslu poéziu tak tam bol od koncovej elektrónky opálená až horná doska po repase strašne kúrila ale objednal som druhú ( novú z JJ elektronik) dal som ju tam a hralo hlasnejšie a prestala kúriť, ale tá čo tam bola vyzerala už na pohľad že má Geter všade len nie hore celá taká zašednutá,...
Táto ECL86 vyzerá na pohľad OK , horšie je že nemám druhú.
Keď som opravoval Teslu poéziu tak tam bol od koncovej elektrónky opálená až horná doska po repase strašne kúrila ale objednal som druhú ( novú z JJ elektronik) dal som ju tam a hralo hlasnejšie a prestala kúriť, ale tá čo tam bola vyzerala už na pohľad že má Geter všade len nie hore celá taká zašednutá,...
Táto ECL86 vyzerá na pohľad OK , horšie je že nemám druhú.
Re: Tesla 536A TESLATON
Tak vzhledem k tomu, že to má automaticky předpětí na katodovem odporu, tak záporné napětí na mřížce nebude. Měla by tam být nula. Jen když je elektronka vadná - má špatně vakuum, nasazuje mřížkovou emisi, může jít do plusu. Ale je blbost aby napětí na mřížce rostlo a ostatní napětí držely. Jak roste to napětí na řídící mřížce musí růst i katodový proud a anodový napětí musi v důsledku většího odběru klesat.
Nenapsal jsi co dělá napětí na katodě. Pokud je katodový odpor a kondenzátor v pořádku, tak tato hodnota dává nejlepší informaci o tom v jakém režimu elektronka pracuje.
Nenapsal jsi co dělá napětí na katodě. Pokud je katodový odpor a kondenzátor v pořádku, tak tato hodnota dává nejlepší informaci o tom v jakém režimu elektronka pracuje.
Re: Tesla 536A TESLATON
Ahojte. Tak v zalozni som kupil Sonatu , vybral som z nej ECL86 dal do Teslatonu a vsetko je OK. S "novou " ECL 86 je vsetko Ok mrieckove napätie pentodovej casti pin 8. -0,9 az -0.3v zalezi na tom co hra.
Dakujem za rady asi to bola ta mriezkova emisia.
Dakujem za rady asi to bola ta mriezkova emisia.
Re: Tesla 536A TESLATON
Přesvědčil jsi mě, že měříš nevím čím totální blbosti. Sečti si proud anody a g2 pentody dle schematu a vynásob
to tím katodovým odporem 180 Ohm - dostaneš hodnotu cca -7,5V , což bude napětí g1 pentody měřené proti zemi. Tebou udávané, nevím jak a čím naměřené hodnoty , jsou blábol , tedy pokud rádio skutečně hraje a nic nehoří .
P.S. Když tak koukám na hodnoty naměřené s původní a novou elektronkou , měříš vlastně mřížkový proud
zmenšený či zvětšený o to, co protéká voltmetrem, jehož vnitřní odpor je zapojen vlastně paralelně k odporu mezi mřížkou a zemí. Psal jsem ti už nahoře - měř to jako úbytek na odporu v katodě , pak se snad " doměříš"
k něčemu pravděpodobnějšímu .
to tím katodovým odporem 180 Ohm - dostaneš hodnotu cca -7,5V , což bude napětí g1 pentody měřené proti zemi. Tebou udávané, nevím jak a čím naměřené hodnoty , jsou blábol , tedy pokud rádio skutečně hraje a nic nehoří .
P.S. Když tak koukám na hodnoty naměřené s původní a novou elektronkou , měříš vlastně mřížkový proud
zmenšený či zvětšený o to, co protéká voltmetrem, jehož vnitřní odpor je zapojen vlastně paralelně k odporu mezi mřížkou a zemí. Psal jsem ti už nahoře - měř to jako úbytek na odporu v katodě , pak se snad " doměříš"
k něčemu pravděpodobnějšímu .