Prilepenie pätice AZ11
Re: Prilepenie pätice AZ11
Tak jsem zvědavý, dejte potom vědět!Zvláště jak se bude či nebude měnit vlastnost lepidla, kolik vydrží tepla a jak na něj reaguje.Přeji hodně zdaru!
Re: Prilepenie pätice AZ11
Ta elektronka je za provozu hodně teplá. To žádné organické lepidlo nevydrží. Originálně byly používány anorganické tmely, nejlépe podle Receptáře. Zateklý epoxyd a jiné soudobé vymoženosti by asi nešly odstranit a po zahřátí by stejně nevydržely. Možná nějaký tmel na silikonové bázi, ale i ten je na trvalou zátěž tak do 180 st.C. Používá se na těsnění motorových skříní.
Re: Prilepenie pätice AZ11
Pro přilepení patic koncových a usměrňovacích elektronek, které se při provozu značně zahřívají, se mi osvědčilo vodní sklo. Dá se koupit v OBI v malé průhledné plastové lahvičce. Pokud je baňka jen odpadlá a zbytek tmelu drží dobře, stačí párátkem lehce natřít původní tmel a baňku elektronky nechat zatíženou asi dva dny. Pozor vodní sklo nesmí v žádném případě natéct do patice, kde by mohlo způsobit snížení izolačního odporu ! .
Pro vyzkoušení samotného vodního skla jako lepidla jsem slepil dvě žárovičky do kontrolek 24V k sobě baňkami a když jsem se je pokoušel po týdnu odtrhnout, tak jedna vybuchla, takže drží to bezvadně.
Pokud je tmel vydrolený lze si ho lehce vyrobit smícháním vodního skla s šamotem (též má OBI) nebo kaolínem, či pemzou.
Je to vyzkoušený a téměř originální tmel.
Na lepení elektronek které se příliš nezahřívají používám gelové sekundové lepidlo, to má výhodu, že lepení je rychlejší.
Pro vyzkoušení samotného vodního skla jako lepidla jsem slepil dvě žárovičky do kontrolek 24V k sobě baňkami a když jsem se je pokoušel po týdnu odtrhnout, tak jedna vybuchla, takže drží to bezvadně.
Pokud je tmel vydrolený lze si ho lehce vyrobit smícháním vodního skla s šamotem (též má OBI) nebo kaolínem, či pemzou.
Je to vyzkoušený a téměř originální tmel.
Na lepení elektronek které se příliš nezahřívají používám gelové sekundové lepidlo, to má výhodu, že lepení je rychlejší.
Re: Prilepenie pätice AZ11
Na lepení uvolněných objímek mně po dlouhé roky dobře slouží sekundové lepidlo. Dlouhodobě dobře drží i baňky koncových elektonek (EBL1, EL3, AL4, E443H atd...), které se při provozu také silně zahřívají. Vždy je nezbytné prohlédnout, zda baňku někdo předtím nelepil epoxydem nebo lepicími páskami a neřádstvo po takových "opravách" odstranit mechanicky, popř. rozpouštědlem - aceton, benzin apod.
Po obvodu spáry mezi baňkou a bakelitem úplně stačí nanést 3 větší kapky lepidla, není nutné zalévat celý obvod. Jelikož vteřinák tuhne opravdu rychle, je nutné nastavit baňku do správné polohy vzhledem k patici ještě před aplikací lepidla, poté lepidlo do spáry nechat zavzlínat, jinak s ní po chvíli pohneš snad jen za cenu puknutí skla...
PŘED ZALEPENÍM doporučuji vždy a bez výjimky čerstvě proletovat hlavně doteky žhavicího přívodu, pro jistotu i ostatní kontakty.
U elektronek se stínicím povlakem bude nezbytné před zalepením omotat spodek baňky několika závity tenčího měděného drátu a zajistit galvanicky spolehlivé spojení se zemnicím kontaktem, neuzemněné stínění baňky může zásadním způsobem zproblematizovat činnost jinak dobré elektronky, zejména na VF a mezifrekvenčních stupních! (Tj, neodstranitelné hvizdy, rozladění MF propustí a jiné prachpodivné porušiny...)
Jinak v tom nevidím pražádnou velkou vědu...
Po obvodu spáry mezi baňkou a bakelitem úplně stačí nanést 3 větší kapky lepidla, není nutné zalévat celý obvod. Jelikož vteřinák tuhne opravdu rychle, je nutné nastavit baňku do správné polohy vzhledem k patici ještě před aplikací lepidla, poté lepidlo do spáry nechat zavzlínat, jinak s ní po chvíli pohneš snad jen za cenu puknutí skla...
PŘED ZALEPENÍM doporučuji vždy a bez výjimky čerstvě proletovat hlavně doteky žhavicího přívodu, pro jistotu i ostatní kontakty.
U elektronek se stínicím povlakem bude nezbytné před zalepením omotat spodek baňky několika závity tenčího měděného drátu a zajistit galvanicky spolehlivé spojení se zemnicím kontaktem, neuzemněné stínění baňky může zásadním způsobem zproblematizovat činnost jinak dobré elektronky, zejména na VF a mezifrekvenčních stupních! (Tj, neodstranitelné hvizdy, rozladění MF propustí a jiné prachpodivné porušiny...)
Jinak v tom nevidím pražádnou velkou vědu...
Re: Prilepenie pätice AZ11
Ano sekundové lepidlo drží i elektronky které se hodně zahřívají, ovšem pokud se zahřejí tak lepidlo změkne a po vychladnutí zase ztuhene. Což jsem vyhodnotil jako nežádoucí jev. Proto bych doporučil na tyhle elektronky vodní sklo.
U elektronek se stínícím povlakem, je samozřejmě nutno zachovat dobré spojení povlaku s kostřícím drátkem, jenže ovinutí několika závity drátu na mě nepůsobilo hezky, ikdyž se to tak v minulosti používalo(často též v kombinaci se staniolem, ten byl dřív z al, což dnes už nemusí platit). Mám vyzkoušené drátek po zalepení očistit jehlovým pilníčkem a namáznout elektrovodivým lakem se stříbrem. Prodáváno u nás pod německým označením Leitsilber. Je to taková hodně malá lékovka.
Při této příležitosti ještě napíši něco o obnově tohoto oloupaného povlaku. K renovaci používám měděný elektrovodivý lak ve spreji (z GESu) , je poměrně drahý, lze ho nahradit grafitovým lakem, ale ten už nevytváří takovou věrohodnou strukturu povlaku-je hladký.A pro vnější nástřik pak zlatou nebo zinko-hliníkovou barvu ve spreji.
Též jsem testoval zinkový, zinko-hliníkový sprej pro nástřik bez použití měděného. Výsledkem jsem byl zklamán, protože samotný zinkový sprej je sice vodivý (musí být, když je to galvanická ochrana proti korozi), ale výsledný odpor má pro stínící účely vysoký. Takto opravená elektronka se na MF stupni okamžitě rozkmitá.
K ochraně před nástřikem kolem čepičky elektronky (typu AF3...) používám plastovou savku na obálky(součást průmyslového stroje), kde se dá koupit nevím, ale je možné si ji udělat odlitím z Lukoprenu a používat.
U elektronek se stínícím povlakem, je samozřejmě nutno zachovat dobré spojení povlaku s kostřícím drátkem, jenže ovinutí několika závity drátu na mě nepůsobilo hezky, ikdyž se to tak v minulosti používalo(často též v kombinaci se staniolem, ten byl dřív z al, což dnes už nemusí platit). Mám vyzkoušené drátek po zalepení očistit jehlovým pilníčkem a namáznout elektrovodivým lakem se stříbrem. Prodáváno u nás pod německým označením Leitsilber. Je to taková hodně malá lékovka.
Při této příležitosti ještě napíši něco o obnově tohoto oloupaného povlaku. K renovaci používám měděný elektrovodivý lak ve spreji (z GESu) , je poměrně drahý, lze ho nahradit grafitovým lakem, ale ten už nevytváří takovou věrohodnou strukturu povlaku-je hladký.A pro vnější nástřik pak zlatou nebo zinko-hliníkovou barvu ve spreji.
Též jsem testoval zinkový, zinko-hliníkový sprej pro nástřik bez použití měděného. Výsledkem jsem byl zklamán, protože samotný zinkový sprej je sice vodivý (musí být, když je to galvanická ochrana proti korozi), ale výsledný odpor má pro stínící účely vysoký. Takto opravená elektronka se na MF stupni okamžitě rozkmitá.
K ochraně před nástřikem kolem čepičky elektronky (typu AF3...) používám plastovou savku na obálky(součást průmyslového stroje), kde se dá koupit nevím, ale je možné si ji udělat odlitím z Lukoprenu a používat.
Re: Prilepenie pätice AZ11
Milan - ad LEITSILBER: Tento přípravek bohužel neznám... Kde je možné tento lak koupit? Jak tento lak vypadá po zaschnutí?
Re: Prilepenie pätice AZ11
TO Milan: je to tento? http://www.conrad.de/ce/de/product/5300 ... Inhalt-3-g
Re: Prilepenie pätice AZ11
Ano je to ono ! Dá se koupit na burzách, nebo GES, GM, Conrad...
Mám tuhle lahvičku již 9 let a stále jsem ji nevypotřeboval.
Jak to vypadá po zaschnutí, je vidět na připojeném obrázku. Je zde elektronka CF7 kterou jsem koupil na burze. Bohužel byla zalepená nějakým lakem, který sice drží dobře, ale kontakt se stíněním byl narušen. Abych ji nemusel omotávat drátem, tak jsem jemně očistil jehlovým pilníčkem drátek v místě spoje a zakápnul tím stříbrem. Před úpravou v MF zesilovači TFK Choral U kmitala, po zakápnutí je naprosto stabilní. Některé elektronky jsem natřel po očištění drátku kolem dokola a pak po zaschnutí stříbra vzal ještě zinko-hliníkovou barvou stříklou na štěteček. Výsledek super, hlavně to pěkně k původnímu stínícímu nástřiku přilne. Pozor na některých elektronkách je ještě vrchní krycí lak, který není vodivý a musí se jemně umýt nitroředidlem.
Mám tuhle lahvičku již 9 let a stále jsem ji nevypotřeboval.
Jak to vypadá po zaschnutí, je vidět na připojeném obrázku. Je zde elektronka CF7 kterou jsem koupil na burze. Bohužel byla zalepená nějakým lakem, který sice drží dobře, ale kontakt se stíněním byl narušen. Abych ji nemusel omotávat drátem, tak jsem jemně očistil jehlovým pilníčkem drátek v místě spoje a zakápnul tím stříbrem. Před úpravou v MF zesilovači TFK Choral U kmitala, po zakápnutí je naprosto stabilní. Některé elektronky jsem natřel po očištění drátku kolem dokola a pak po zaschnutí stříbra vzal ještě zinko-hliníkovou barvou stříklou na štěteček. Výsledek super, hlavně to pěkně k původnímu stínícímu nástřiku přilne. Pozor na některých elektronkách je ještě vrchní krycí lak, který není vodivý a musí se jemně umýt nitroředidlem.
Re: Prilepenie pätice AZ11
Vhodný lak vyrába Elchemco, pod názvom EL 2 s obsahom striebra - EL 2-ka má odolnejšiu vrstvu proti oteru, zakúpiť sa dá na tejto stránke, a tiež sa dá dokúpiť aj riedidlo k nemu:
http://www.gme.cz/vyhledavani/?q=elektrovodiv%C3%BD
Zaujímavý je aj tento spray EMI:
http://www.gme.cz/elektrovodive-laky/sp ... -p749-035/
http://www.gme.cz/vyhledavani/?q=elektrovodiv%C3%BD
Zaujímavý je aj tento spray EMI:
http://www.gme.cz/elektrovodive-laky/sp ... -p749-035/
Re: Prilepenie pätice AZ11
Ten EMI sprej používám, je v něm měď, koupil jsem ho v GESu (popisuji výše, příspěvek v 10:14). Nevýhoda je, že je dost drahý a tryska má tendenci se zalepit, ale povrch je bezvadný.