TV Athos II + Akvarel - renovace
Re: TV Athos II + Akvarel - renovace
6F36 hodně trpí na mřížkovou emisi. V MF zesilovači, kde jsou mřížkové odpory hodně malé, to nemusí vadit, ale do synchroseparátoru by to určitě chtělo vybrat kus, který to nedělá.
Re: TV Athos II + Akvarel - renovace
Dotaz, jak jsou na to s mřížkovou emisí ekvivalentní elky, třeba 6Ж5П, nebo 6AH6? Trpí stejným problémem, nebo je to jen chyba u 6F36? Díky.
Re: TV Athos II + Akvarel - renovace
Jak jsou na tom zmíněný elky nevím, ale taková teslácká 6F32 na to trpí taky. Užil jsem si s nimi když jsem dělal ty T400X. Tam je nejlepší řešení koupit nové ruské ekvivalenty a s nimi celý VF díl sladit.
U Akvarela a A1 a A2 je potřeba 6F36 do OMF vybrat z pokud možno tesláckých. S ruskými trochu klesne kvalita obrazu, asi mají trochu jiný kapacity, bylo by tedy nutný s nimi telku sladit.
Mřížková emise se projevuje v neustále rostoucím kontrastu až se poslední stupeň OMF začne přebuzovat, což má za následek labilnější snímkovou synchronizaci, v důsledku omezování synchronizačních impulzů v obrazovým signálu.
Sklony k mřížkové emisi jsou hlavně u více zatížených elektronek, tak nevím jak moc se začne uplatňovat u oddělovače synců kde je zatížení malé. Navíc by se jev zhoršoval s postupným ohříváním TV, ale tady byl problém hned po náběhu. Akvarela jsem před lety získal bez elektronek, takže jsem byl rád, že jsem ho ze svých zásob nějak osadil. Pak jsem koupil, jak jsem uvedl, nové 6F36 které sice nemají označení výrobce, ale podle vzhledu jsou ruské a do OMF se příliš nehodí. V rozkladech ale fungují pěkně. Podařilo se mi sehnat i nové teslácké, takže s osazením OMF už nemám problém.
U Akvarela a A1 a A2 je potřeba 6F36 do OMF vybrat z pokud možno tesláckých. S ruskými trochu klesne kvalita obrazu, asi mají trochu jiný kapacity, bylo by tedy nutný s nimi telku sladit.
Mřížková emise se projevuje v neustále rostoucím kontrastu až se poslední stupeň OMF začne přebuzovat, což má za následek labilnější snímkovou synchronizaci, v důsledku omezování synchronizačních impulzů v obrazovým signálu.
Sklony k mřížkové emisi jsou hlavně u více zatížených elektronek, tak nevím jak moc se začne uplatňovat u oddělovače synců kde je zatížení malé. Navíc by se jev zhoršoval s postupným ohříváním TV, ale tady byl problém hned po náběhu. Akvarela jsem před lety získal bez elektronek, takže jsem byl rád, že jsem ho ze svých zásob nějak osadil. Pak jsem koupil, jak jsem uvedl, nové 6F36 které sice nemají označení výrobce, ale podle vzhledu jsou ruské a do OMF se příliš nehodí. V rozkladech ale fungují pěkně. Podařilo se mi sehnat i nové teslácké, takže s osazením OMF už nemám problém.
Re: TV Athos II + Akvarel - renovace
Ruské na to trpí úplně stejně, jiné jsem neměl. Ta emise se začne projevovat pár minut po zapnutí i s minimálním zatížením, stačí ohřev od katody. Na BM215 to jde snadno zjistit tak, že se při měření anodového proudu vytáhne kolík mřížkového předpětí. U dobré lampy proud zůstane stejný, případně uskočí, ale dál se nemění. Pokud ujede za roh nebo na nulu, je lampa vadná. V televizi to lze zkoušet na prvním stupni OMF, který je řízený - měřit, jestli se na některém svodovém odporu neobjeví napětí, které by svědčilo o tom, že mřížkou teče proud.
Re: TV Athos II + Akvarel - renovace
Díky za odpovědi, zřejmě nějaká hraniční technologická vada.
Re: TV Athos II + Akvarel - renovace
Odpory v AVC větvi mají poměrně malou hodnotu, navíc přístup k nim není úplně dobrý, takže měření nějakého úbytku na nich může být dost obtížně průkazný. To je jednodušší při samovolných změnách kontrastu podezřelou elektronku nahradit jinou.
Pokud mřížkový proud naběhne i u elektronky v oddělovači synců, tak se její pracovní bod posune, což vysvětluje, že zvětšení mřížkového svodu které umožnilo zvětšení předpětí, mřížkovou emisi kompenzovalo. U bezchybné elektronky pak ale bylo předpětí příliš velké. Athos II má na této pozici 6CC42 která na mřížkovou emisi netrpí, tudíž s oddělovačem synců nejsou žádné problémy.
Oba rozklady jinak pracují velmi dobře. Jádro cívky L65 doporučuju nastavit podle osciloskopu na správný tvar průběhu na mřížce jak je popsáno v Návodu k údržbě u Athose. Postup popsaný v příručce k Akvarelu spočívající ve zkratování cívky, zasynchronizování trimrem a následné zasynchronizování jádrem cívky po odstranění zkratu, není moc dobrý. Průběh napětí na mřížce nemá správný tvar a zhorší se stabilita synchronizace. A jen pro úplnost uvádím, že u obou TV je účinnostní napětí 580 V a vysoké napětí obrazovky 14,5 kV. V regulaci šířky obrazu je slušná rezerva. Odběr řádkového konce je cca 120 mA. Pořád mi nejde do hlavy proč u následující Astry ten řádkový rozklad tak podělali, když očividně věděli jak to udělat správně....
Ještě jsem si všiml, že Akvarel měl v porovnání s Athosem horší kvalitu zvuku a divný průběh korekcí, což je divné když NF část je u obou TV stejná. Problém způsoboval trojitý potenciometr kde obě 1M části, které jsou v korekcích měly hodnotu zvětšenou na skoro 4 mega. Mám tu šasi Athose II na díly, tak jsem poťák vymontoval, ale k mému zklamání měl úplně stejnou vadu. Potenciometr jsem tedy rozebral a obě 1M dráhy jsem nahradil dráhami z jiných potenciometrů. Kvalita zvuku se poté vyrovnala Athosu. Zajímavé je, že část potenciometru na regulaci hlasitosti byla u obou poťáků v pořádku. Na srazu se mi povedlo za pár drobných koupit potenciometry správných hodnot, takže můžu zrepasovat i ten demontovaný potenciometr.
Pokud mřížkový proud naběhne i u elektronky v oddělovači synců, tak se její pracovní bod posune, což vysvětluje, že zvětšení mřížkového svodu které umožnilo zvětšení předpětí, mřížkovou emisi kompenzovalo. U bezchybné elektronky pak ale bylo předpětí příliš velké. Athos II má na této pozici 6CC42 která na mřížkovou emisi netrpí, tudíž s oddělovačem synců nejsou žádné problémy.
Oba rozklady jinak pracují velmi dobře. Jádro cívky L65 doporučuju nastavit podle osciloskopu na správný tvar průběhu na mřížce jak je popsáno v Návodu k údržbě u Athose. Postup popsaný v příručce k Akvarelu spočívající ve zkratování cívky, zasynchronizování trimrem a následné zasynchronizování jádrem cívky po odstranění zkratu, není moc dobrý. Průběh napětí na mřížce nemá správný tvar a zhorší se stabilita synchronizace. A jen pro úplnost uvádím, že u obou TV je účinnostní napětí 580 V a vysoké napětí obrazovky 14,5 kV. V regulaci šířky obrazu je slušná rezerva. Odběr řádkového konce je cca 120 mA. Pořád mi nejde do hlavy proč u následující Astry ten řádkový rozklad tak podělali, když očividně věděli jak to udělat správně....
Ještě jsem si všiml, že Akvarel měl v porovnání s Athosem horší kvalitu zvuku a divný průběh korekcí, což je divné když NF část je u obou TV stejná. Problém způsoboval trojitý potenciometr kde obě 1M části, které jsou v korekcích měly hodnotu zvětšenou na skoro 4 mega. Mám tu šasi Athose II na díly, tak jsem poťák vymontoval, ale k mému zklamání měl úplně stejnou vadu. Potenciometr jsem tedy rozebral a obě 1M dráhy jsem nahradil dráhami z jiných potenciometrů. Kvalita zvuku se poté vyrovnala Athosu. Zajímavé je, že část potenciometru na regulaci hlasitosti byla u obou poťáků v pořádku. Na srazu se mi povedlo za pár drobných koupit potenciometry správných hodnot, takže můžu zrepasovat i ten demontovaný potenciometr.
Re: TV Athos II + Akvarel - renovace
Dobrý den,
jaké hodnoty má ten třínásobný potenciometr?
Dík
jaké hodnoty má ten třínásobný potenciometr?
Dík
Re: TV Athos II + Akvarel - renovace
Sekce korekcí mají 1 M a regulace hlasitosti 0,5 M+50 k.