Lorenz Lo70KL40

Vše okolo radiostanic
Odpovědět
Uživatelský avatar
Vratislav-OK1ZAF
Příspěvky: 151
Registrován: 02.03. 2015, 13:24

Lorenz Lo70KL40

Příspěvek od Vratislav-OK1ZAF » 05.03. 2015, 22:39

Lorenz, Kleinfunkgerät für Marine, Lo70KL40 (Marine-Gustav)

po válce dále vyráběná firmou Telegrafia (Pardubice) pod názvem Jalta.
538 544 554
559 562 541

Obrázky přístroje jsou již umístěny v příslušném albu:
http://radio-forum.cz/gallery/album.php?album_id=51
kde jsou přidány i některé obrázky z firemní dokumentace, dostupné na netu ve formátu PDF:
http://www.cdvandt.org/Marine-Kleinfunkger-Lo70KL40.pdf

Tento konkrétní exemplář byl ještě v letech šedesátých provozován vojáky v radiovém domečku v Satalicích.
Poté, co byl poněkud drsněji rozvrakován, byl důkladně restaurován a je nyní plně provozuschopný.

Marine-Gustav bylo zařízení původně určené pro Kriegsmarine, leč tento konkrétní přístroj byl zjevně upraven pro potřeby Luftwaffe. (Lo70KL40 je totiž téměř ideální pozemní protistanicí všeobecně používaného leteckého kompletu FuG-X, se kterým má i mnohé společné konstrukční prvky.)
Má to rozsahy: DV 300-600KHz a KV 1,5-7,5MHz; provoz A1, A2, A3 a dálnopis systému Hell (Hellschreiber, Typenbild). Udávaný výkon vysilače 70W, skutečný naměřený výkon tohoto exempláře je 40W na DV rozsazích a 110W na KV rozsazích.


Pokusím se časem doplnit i má vlastní schemata a detailnější popisy rekonstrukce celého přístroje.

V.R.
Naposledy upravil(a) Vratislav-OK1ZAF dne 04.04. 2015, 19:22, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Vratislav-OK1ZAF
Příspěvky: 151
Registrován: 02.03. 2015, 13:24

Re: Lorenz Lo70KL40

Příspěvek od Vratislav-OK1ZAF » 30.03. 2015, 17:03

Po válce byla tato radiostanice vyráběna i nadále, pod názvem Jalta.
Výrobky z tohoto obdobi jsou charakteristické tím, že mají odstraněná (odfrézovaná) reliefní písmena E a S na předních panelech přijimače a vysilače (tlakové odlitky z hořčíkové slitiny). Přes tato místa pak byly nanýtovány kovové štítky s písmeny P a V. Na ovládacím panelu (Bedienungsgerät) pak byla u Jalty napravo od řady pojistek osazena svírka pro konektor (telefonní jack) pro připojení mikrotelefonu (v panelu byla vyvrtána díra o průměru 10 mm).
- - -
Předváděný přístroj má nejmladší datování na originálně montovaných součástkách z dubna 1945. Byl tedy nejspíš vyroben těsně před koncem války. Blok vysilače je zjevně zkompletován ze dvou částí odlišného stáří (zřetelně odlišné opotřebení a zašlost (patina) stříbřitého nástřiku. Kompletování však asi bylo provedeno továrně (oba díly mají vyznačeno stejné výrobní číslo), na starší ladicí díl s ladicí mechanikou a variometry byl napasován nový díl s elektronkami a ostatními obvody vysilače. Některé části radiostanice mají nezřetelná razítka "Kriegsmarine", jinde zas nesou označení "BAL" (Bauaufsichts-Leitung des RLM, tedy Luftwaffe). Celkově to na mě dělá dojem, že celá tahle radiostanice byla ve fabrice narychlo splácaná z dílů, co právě byly po ruce.
- - -
Pokud je mi známo, tak tato radiostanice byla ještě v šedesátých letech provozována ve vojenském radiovém baráku v Satalicích (pro letiště Kbely). Na přístroji jsou známky četných oprav, nikoli však hrubých kutilských zásahů. Asi až po stažení z provozu s ním bylo nakládáno dosti drsně (byl mimo jiné i hozen "na ksicht", čímž přišel o většinu ovládacích knoflíků a holé trčící osy byly zohýbány). Kdosi také potřeboval do své Škody 100 frajerský otáčkoměr, a zalíbil se mu "letecký" měřák, který neurvale vyrval z antenního dílu. Přes to vše zůstal vnitřek jednotlivých bloků nečekaně zachovalý.
Emwec
Příspěvky: 101
Registrován: 22.10. 2011, 17:03

Re: Lorenz Lo70KL40

Příspěvek od Emwec » 05.04. 2015, 14:35

Krásná strojovna, vlastnit tenhle aparát se mi nejspíš nepoštěstí. Zajímalo by mne kolik se jich ještě po válce vyrobilo, protože se už prakticky nevyskytují, rozhodně ne takhle kompletní sestava. Asi budou prodaný zpátky do rajchu. Těch anténních měřáčků jsem měl povícero, používaly se taky u FuG 10 a FuG 16. Pamatuju si že jsem z něj chtěl dělat otáčkoměr na dvěapůlu panelku, nakonec k tomu nedošlo...
K té koncoválečné výrobě - měl jsem kdysi FuG 16 s datem výroby březen 1945 a byla tak pěkně zredukovaná. Hodně prvků chybělo i na čelním panelu, ne že by nebyly jen namontované ale nebyly na ně ani patřičné díry v odlitku, vůbec se s nimi nepočítalo. Např. chyběla okýnka pro klapky předvoleb, díra pro měřák a pojistky v dílu modulátoru atd...
Odpovědět