Milan píše:Také jsem se divil, necitlivému popisu obrázku u Torna s komentářem - cituji - bastlířem zmršený blok číslo 8...
Ano, dost necitlivý komentář, souhlas.
Jenomže to, co jsem měl v rukou, bylo dočista dočista oholené chassis, nikoliv Torn amatérsky přestavěný do podoby superhetu. Po oné amatérské přestavbě na dokonale holé sestavě odlitků zbyly právě ony díry po heptalových elektronkách i jiných úpravách, trochu rozvrtaný přední panel, a uvnitř jinak též dočista vybrakovaných bloků karuselu právě ty nafocené cívky.
Dokonale oholené chassis je možno tak akorát hodit do šrotu.
Nebo použít pro záchranu jiného Torna, u kterého došlo k celkovému rozpadu kovu jeho konstrukce ("zetalový mor"), vydlabat z napuchlých bloků pajšl a přetransplantovat ho do této vyprázdněnosti. Ostatně právě pro tuto možnost také kolegové tohle oholené chassis schovávali.
Ale taky bylo možno do toho holého vraku celého Torna znovu postavit. Což byla výzva, které nešlo odolat.
Kdyby byl onen amatérsky přebastlený Torn aspoň z poloviny kompletní, asi bych se pokusil tuto amatérskou přestavbu oživit, už jen proto, že takových, do funkčního stavu dotažených přestaveb asi moc nebylo, a do dnešních dob se nejspíš nedochoval ani kus.
Ale tady už nebylo co zachraňovat, z ní nezbylo ani ono pověstné zblo. Na tom chassis nezůstal ani fous. I ten ladicí knoflík jsem nakonec musel vytočit na soustruhu...
No a pokud už jsem se rozhodl onu "mission impossible", tedy revert do podoby funkčního Torna, pak už jsem jen drsně žehral na důkladnost, se kterou ten, kdo Torna přestavoval na superhet, postupoval. Včetně takové raubírny, jakou, z hlediska restaurátora, bylo odstranění kontaktních per karuselu, pro jeho potřeby nadbytečných...
Stejně jsem po oné rekonstrukci stvořil pouhou "novostavbu". Orthodoxní sběratelé, puntičkářsky dbající o naprostou originalitu, včetně tvaru i zabarvení kapek cínu na spojích, by mi tento můj pracně restaurovaný bastl leda tak omlátili o hlavu, což bych při jeho váze i hranatosti fakt ani náznakem nechtěl...
Mimochodem, ten superhetoidně přestavěný Torn asi nebyl kompletní přijimač, ale dle všech indicií neboli náznaků to byl konvertor pro amatérská pásma k jinému přijimači, kterým byl nejspíš MWEc. Někdejší NF blok pak byl přestavěn na síťový zdroj tohoto konvertoru, a nejspíš napájel i onen MWEc. Mohlo to i docela pěkně šlapat, ta přestavba to jistě dobře umožňovala.
Některé amatérské přestavby mohly být i velice zajímavé. Byla třeba popsána úprava RM-31 na stošedesátku, ale takto upravenou eremku jsem dosud reálně nepotkal. Ovšem vím, že skutečně existovala eremka, kde byl původní přepínaný krystalový desítkový oscilátor docela zdařile nahrazen oscilátorem plynule laděným, a tu, pokud by se mi dostala do rukou, jistě bych ji, už pro její unikátnost, rozhodně takto přebastlenou zachoval.
Mám doma krásně hrajícího BigBena Salon. Není originální, neboť kdosi, ještě v letech čtyřicátých/padesátých (podle použitých součástek) přestavěl jeho nádherný AD1 koncový stupeň na pentodový pushpull se dvěma AL4. A zavedl tam i mírnou zápornou zpětnou vazbu.
Mám dvojici krásných, originálních AD1 od Telefunkenů. Nebyl by problém přestavět ten konec do echt originálního stavu. Ale ten přebastlený konec hraje tak nádherně, a ta přestavba je oním neznámým bastlířem provedena natolik čistě, že to v téhle přebastlené podobě nechám. Už z úcty k pěkné práci i vložené invenci toho, kdo ji tenkrát provedl.
Mám víc takových amatérských bastlů, které, často i pečlivě restaurované uchovávám. Něco už jsem tu i presentoval, jiné pro zdejší presentaci ještě nafotím a zdokumentuji. Pro kšeft jsou to bezcenné, neoriginální plívy. Z hlediska historického to jsou unikáty, dokumentující doby už nenávratně minulé.
Jo, a jeden ten přebastlený blok karuselu Torna zachovám. Díky ochotným lidem se mi sešlo několik jiných, použitelných dílů, že si tento přepych dovolit můžu.
Tož tak asi. Mějte se fajn!