Tesla 506A ARIE - odstranění brumu

Vše okolo historických rádií
Odpovědět
kedar
Příspěvky: 7
Registrován: 20.12. 2016, 17:54

Tesla 506A ARIE - odstranění brumu

Příspěvek od kedar » 20.12. 2016, 19:34

Zdravím všechny příznivce starých rádií!
Jsem zde poprve, rádia nejsou mým hlavním zájmem, ale rád je opravuju, když je čas - což je akorát teď přes zimu. Nestačí mi, když to "nějak" hraje, snažím se dostat z toho vždy maximum, hlavně pokud se týká koncového stupně, aby se přístroj kromě jakéhosi příjmu mohl předvést v plné síle i jako "aktivní repro" nevšedních vlastností pro MP3 přehrávač a poradit si s typy muziky, co byly v jeho době ještě mimo jakoukoliv představivost.
Gramo vstupy jsou k tomu jako stvořené, sluchátkový výstup sloučený přes odpory 1K do jednoho kanálu stačí akorát k plnému vybuzení.

Teď se ke mě dostalo rádio 506A... Zdá se mi, že po znárodnění byla někdy kvalita jakoby "na protest". Tohle rádio jsem už kdysi zlikvidoval coby z hlediska vlastností nepotřebné, teď jsem to už nevzdal, i když tohle bylo v horším stavu. Chybějící knoflíky jsem našel schované, zadní stěnu vyrobil, vadné součástky se vyměnily. Povedlo se ale takové vylepšení zvuku, že se tím musím pochlubit, třeba se to někomu může hodit.
Stejně jako kdysi u toho vyhozeného, byl tam šílený brum 50 i 100 Hz - vlastnost od výroby. Zem potenciometru hlasitosti byla ukostřená na šasi v jiném místě než zem E3 6BC32. Aby ušetřili drát, přes šasi se zároveň prohánějí střídavé proudy žhavení a žároviček. Stačilo ukostřit potenciometr i se stíněním vyměněného C29 do stejného místa jako E3 a 50Hz je pryč. Aspoň při nulové hlasitosti. Určitý brum ze sítě při zesílení na max zůstal tím, že vypínač je přímo uprostřed šasi a přívod k trafu se motá mezi signálové spoje. Přeorganizováním drátů se to hned mírně zlepšilo.
Zbýval brum 100 Hz. Ten se dostával na vstup E4 přímo z napájení E3. Odpor R13 M16 jsem rozdělil na 56K a M1, mezi ně přidal kondenzátor na zem, zas co nejblíž společné země. A byl klid. Teď se konečně mohl přidat blokovací kondenzátor paralelně k R15. Tím se zvýší zesílení E4, ale brum už ne - není kde ho vzít.
Po zapnutí je okamžitě slyšet nepatrný brum indukující se přímo ze síťového trafa do výstupního nebo rovnou do reproduktoru - s tím nejde dělat nic. Další náběh lamp už ale není vůbec poznat.
Poslední úpravou byla změna C32 z 5 nF na 1 nF. Ten reproduktor prostě potřebuje přebytek výšek, jinak moc telefonuje.
I na některých KV stanicích je lepší zvuk znát. Co se úpravami nijak zvlášť nezměnilo, je zkreslení při pokusu o plný výkon na kmitočtech pod 100 Hz. Výstupní trafo je ošizené. AM stanic se tento problém netýká.
Pokud se na přehrávači moc nepřidávají basy, hraje to při výkonu 2,5 W dost efektně.
Přístroj předávám zpět kámošovi spolu s redukcí 3,5 mm jack - 2 banánky, původně dal 300 Kč za nefunkční retro dekoraci ;)
Přílohy
100_2132.JPG
katoda
Příspěvky: 54
Registrován: 04.03. 2016, 20:55

Re: Tesla 506A ARIE - odstranění brumu

Příspěvek od katoda » 21.12. 2016, 08:19

Zajímavé pane Radku, již jsem si vytiskl a až vyhrabu v chýši ledové toto radio, vyzkouším. :thumbsup: Děkuji.
Odpovědět